Katselet käyttäjää alfa_london

alfa_london [userpic]

"Lievää" yliregointia

9. syyskuuta 2009 (17:06)

Sain asianajotoimisto Juridialta Yhtyneet Kuvalehdet Oy:n ja Anna-lehden päätoimittaja Emma Koivulan puolesta lähetetyn kirjeen, jossa minua mitä kohteliaimmin pyydetään poistamaan julkaisemani sähköpostikirjeenvaihto Emma Koivulan kanssa. (Mikä oli lehden päätoimittajalle lähetettyä normaalia lukijapalautetta koskien, tietysti, Audi-miestä) Nyt minulla on pari päivää aikaa neuvotella oman juristini kanssa että mitä päädyn tekemään asian suhteen.

Voi hyvä elämä...

EDIT: Alla saamani kirjeen teksti. Pyydän huomioimaan, että vaikka tämä blogi on yksityinen, kirje lähetettiin minun työsähköpostiini. Asianajaja Markku Varhela lähetti asianajajan ominaisuudessa kirjeen minulle viestintäalan ammattilaisena. Kirjeenvaihto on ammatillista, ei sisällä yksityistä tiedonvälitystä eikä kuulu yksityisyyden suojan piiriin.



    Hyvä Emma London,

    Yhtyneet Kuvalehdet Oy:n ja heidän julkaisemansa Anna-lehden päätoimittaja Emma Koivulan puolesta lähestyn teitä seuraavassa asiassa.

    Olette 6.9.2009 blogissanne otsikon Anna Audin asialla... alla julkaissut sellaisenaan Koivulan teille 31.8.2009 henkilökohtaisesti lähettämän sähköpostikirjeen. Olette viestintäalan ammattilainen, joten teidän tulisi tietää, että toisen kirjeen julkaiseminen ilman tähän saatua suostumusta rikkoo viestinnän luottamuksellisuutta sekä viestin kirjoittajan tekijänoikeutta.

    Enemmän vahingon välttämiseksi kehotan teitä välittömästi poistamaan blogistanne kyseisen artikkelin tai vähintään siinä olevan Emma Koivulan kyseisen viestin.

    Pyydän teitä ilmoittamaan maanantaihin 14.9.2009 mennessä, että viesti on poistettu blogistanne. Tämän jälkeen asia voidaan poistaa päiväjärjestyksestä.

    Helsingissä, syyskuun 9 päivänä 2009

    Markku Varhela
    asianajaja, varatuomari



Reagointia seuraa myöhemmin, mutta sanottakoon nyt tässä että jos Emma Koivula olisi lähettänyt minulle sähköpostia ja kohteliaasti pyytänyt viestin poistamista, olisin sen poistanut ilman muuta. Mutta kun ensimmäinen yhteydenotto tulee juristilta niin ensimmäinen reaktio on soittaa omalle vastaavalle.

P.S. MTV3: Anna-lehdessä ollaan kohusta yllättyneitä - mutta positiivisella tavalla. Lehden päätoimittaja Emma Koivula lähes hykertelee artikkelin herättämästä voimakkaasta keskustelusta.

Nähtävästi ihan kaikki ei nyt sitten hykerryttänytkään, kun pitää juristikirjeitä lähetellä.

Comments

Posted by: Sugar. (anglepoiselamp)
Posted at: 9. syyskuuta 2009 15:10 (UTC)
[Gamery] It are serious bunny

Kuulostaa siltä että joku ei uskalla seisoa sanojensa takana...

Posted by: Anckyria (anckyria)
Posted at: 9. syyskuuta 2009 21:21 (UTC)
absurdities

On suorastaan surkuhupaisan ristiriitaista, miten Emma Koivula yhtäällä hehkuttaa lehtijutun aikaansaamaa kohua ja samanaikaisesti kuitenkin palkkaa lakimiehen lähettämään tämän blogin pitäjälle tuollaisen "kehotuksen".

Posted by: Kaj Sotala (Xuenay) (xuenay)
Posted at: 9. syyskuuta 2009 16:45 (UTC)

Mitä ihmettä o.O

että toisen kirjeen julkaiseminen ilman tähän saatua suostumusta rikkoo viestinnän luottamuksellisuutta sekä viestin kirjoittajan tekijänoikeutta.

Eikös tuo alkuosa vieläpä ole puppua? Kirjesalaisuus suojaa kirjeiden avaamista kolmansien osapuolien toimesta, ei se estä vastaanottajaa itseään julkaisemasta saamaansa kirjettä. Tekijänoikeudellinen suoja voisi periaatteessa tulla kysymykseen, mutta epäilisin kyseisen kirjeen ylittävän teoskynnystä...

Posted by: alfa_london (alfa_london)
Posted at: 9. syyskuuta 2009 16:49 (UTC)

Jep jep. Mutta kirjeessähän ei puhuttu mitään mahdollisista oikeudellisista seuraamuksista vaan ainoastaan pyydettiin ottamaan teksti alas...

Posted by: Twin Double (twindouble)
Posted at: 9. syyskuuta 2009 17:40 (UTC)
Animals - Tuijottava emu

Mikähän tuo "Enemmän vahingon välttämiseksi" tarkoittaa? Vahinkoa kenelle? Annalle, Audille, Emma Koivulalle vai Emma Londonille.

Jos tuo yrittää olla kohtelias pyyntö, se olisi tullut Emma Koivulalta eikä herra varatuomarilta. Jos tuo yrittää olla uhkailua, niin aika heikolla pohjalla se kyllä on Toivovatko he hienon tittelin pelästyttävän neiti media-ammattilaisen? Jos tuo yrittää olla epäkohtelias pyyntö, niin onnistuvat siinä aika hyvin.

Posted by: alfa_london (alfa_london)
Posted at: 9. syyskuuta 2009 18:04 (UTC)

Pointtihan on siinä että minä en suurin surminkaan puhu uhkauskirjeestä, sillä silloin minua voitaisiin syyttää siitä että väitäisin valheellisesti hänen uhkaileen minua ;)

Posted by: Twin Double (twindouble)
Posted at: 9. syyskuuta 2009 18:12 (UTC)
Animals - Tuijottava emu

Eihän hän tuossa kirjeessään mitään suoraan uhkaillutkaan.

Posted by: ((tuntematon))
Posted at: 10. syyskuuta 2009 14:24 (UTC)

Varatuomari puhuu täyttä puppua ja todennäköisesti rikkoo hyvää asianajajatapaa. Kantele siis Asianajajaliittoon tms.

Posted by: Sarin (arye_sarin)
Posted at: 9. syyskuuta 2009 17:53 (UTC)
wtf by house

Pidäpä meidät ajan tasalla siitä mitä meinaat tehdä. On todellakin ylireagointia ja kuten joku jo sanoi, ei uskalleta seisoa omien sanojensa takana.
Koko Audi-jupakka sattui matkamme aikana, joten en ole sitä täysin seurannut, mutta uskomattomalta tuntuu koko hulabaloo. Ei toisaalta tartte miettiä mitään ostoajatuksia, koska Volvolla ajetaan nyt ja tulevaisuudessa. Sinänäs kyllä jonkun lehden artikkeli oli oikeassa siinä että mistä sitä tietää mitä esim. Volvon jonkun pääjohtajan mielessä liikkuu. Tai muun tuotteen pomojen. Kuka on millainen kusipää ja kuka ei. Hankala sen perusteella ostopäätöksiä tehdä.
Silti.

Posted by: Twin Double (twindouble)
Posted at: 9. syyskuuta 2009 18:11 (UTC)
Animals - Tuijottava emu

Olin aikaisemmin ko artikkelin luettuani sitä mieltä, että koko kohu oli ihan ylireagointia. Kiesimiehellä on aika vanhanaikaiset mielipiteet, joiden tuominen esiin Annan artikkelissa ei nyt ollut mitenkään kovin kohteliasta, mutta eipä mielipiteiden omaamisen pitäisi olla kiellettyä, vaikka en olekaan samaa mieltä.

Luettuani kirjeenvaihtosi olin edelleen samaa mieltä. Tottakai Emma Koivula puolustaa lehteään ja koittaa painaa asian villaisella. Sehän on ihan luonnollista tuossa tilanteessa.

Saatuani tietää tästä asianajajan sinulle lähettämästä kirjeestä olen tullut toisiin aatoksiin. Moisen kirjeen lähettäminen osoittaa Anna-lehdeltä erittäin huonoa makua ja huonoa kritiikinsietokykyä, voisin jopa sanoa, että vihamielistä suhtautumista asialliseen kritiikkiin.

Tästä lähtien tulen toimimaan aktiivisena Anna-lehden antimainostajana tuttavapiirissäni.

Audi saa olla minulta rauhassa. Vanhalla ukolla on vanhan ukon mielipiteet. Autot eivät siitä miksikään muutu, jos yksi ukko menee aukomaan päätään väärässä mediassa.

Posted by: ((tuntematon))
Posted at: 9. syyskuuta 2009 19:06 (UTC)
Bully

On aika kyseenalaista josko lainaamasi Koivulan 3-4 riviä kovin tavanomaista arkikieltä ylittää teoskynnystä. Sitäkin voi harkita josko jokin tekijänoikeuslain sitaatti tai julkisten lausumien toistamista koskeva oikeus tässä sovellettavissa.

Kirjasalaisuutta muuten koskee esim. tämä syyttämättäjättämispäätös:
http://www.valtakunta.info/2008/kirjesalaisuus.php

Posted by: ((tuntematon))
Posted at: 9. syyskuuta 2009 19:09 (UTC)
Re: Bully

Ja vielä:
http://oikeusjakohtuus.blogspot.com/2007/02/saako-vastaanotetun-kirjeen-julkaista.html

Posted by: alfa_london (alfa_london)
Posted at: 9. syyskuuta 2009 19:13 (UTC)
Re: Bully

Kiitos! Tuo syyttämättäjättämispäätös oli aika valaiseva.

Posted by: 2ndbs (2ndbs)
Posted at: 9. syyskuuta 2009 20:13 (UTC)
Re: Bully

Minusta olikin mielenkiintoista että asianajaja kehtaa edes lähettää kirjeen jonka sisältö ei ole juridisesti kestävä. Ja asiakas maksaa senkin kirjoittamisesta.

Posted by: Twin Double (twindouble)
Posted at: 10. syyskuuta 2009 05:00 (UTC)
Re: Bully
Animals - Tuijottava emu

Minusta on mielenkiintoista, että kaiken mediakohun jälkeen he viitsivät lähettää lakimiehen yhden vaivaisen blogin kimppuun! Aikovatko he lähettää asianajajan kaikkien asiasta kirjoittaneiden medioiden juttusille?

Toisaalta kirjeessä ei uhkailtu oikeustoimilla tms, joten se nyt vain oli kirje, jossa pyydettiin poistamaan kirjeenvaihto blogista. Se, että allekirjoittajan titteli on varatuomari jne, ei tee kirjeestä oikeustoimiin viittaavaa. Pyyntöön voi vastata tai olla vastaamatta. Se, että tuota pyyntöä ei esitetty henkilökohtaisesti vaan asianajajan välityksellä, ei tietenkään auta pyytäjää esiintymään ystävällismielisessä valossa.

Eiköhän meille kaikille yleensä jo lapsuudessa opeteta, että pyyntönsä saa helpommin läpi, jos sen esittää kohteliaasti.

Edited at 2009-09-10 05:10 (UTC)

Posted by: Sarin (arye_sarin)
Posted at: 10. syyskuuta 2009 05:17 (UTC)
Re: Bully
wtf by house

Minusta on mielenkiintoista, että kaiken mediakohun jälkeen he viitsivät lähettää lakimiehen yhden vaivaisen blogin kimppuun! Aikovatko he lähettää asianajajan kaikkien asiasta kirjoittaneiden medioiden juttusille?

Tuli mieleen se muutaman vuoden takainen ravintolakohu, jossa joku blogissaan arvioi ravintola X:n (en muista mikä) huonoksi. Ei muuta kuin suoraan asianajaja kimppuun ja käsky poistaa teksti. Siitä tuli melkoihin hurlumhei ja kiista sananvapausasioista/kunnianloukkausesta jne.

Eli jos mä julkiseen pointblogiin kirjoitan että ravintola Z:n ruoka on mautonta ja vetistä niin näinköhän asianajaja ottaa yhteyttä ja sanoo että kirjoitus pois tai sakot tulee!! Heh!

Kyl tää on tosiaan melkoista WTF-meininkiä.

Posted by: eerola.com (eerola.com)
Posted at: 10. syyskuuta 2009 11:37 (UTC)
Re: Bully

Viime vuotisen ravintolakohun (ravintola oli Nuevo Latino, levätköön rauhassa) yhteydessä selvitin itsekin voinko joutua ongelmiin jos julkaisen ravintolalta saamani sähköpostit. Ja vastaus oli että julkaista saa.

Mikko Eerola

Posted by: Sarin (arye_sarin)
Posted at: 10. syyskuuta 2009 14:49 (UTC)
Re: Bully
wtf by house

Kiitos tiedosta ja varmennuksesta Mikko. Näin muistelen itsekin.

Posted by: Semi (peikko)
Posted at: 10. syyskuuta 2009 05:44 (UTC)

Asiasta keskustellaan myös täällä:
http://www.qaiku.com/home/Herra/show/1de9d8d4e02165c9d8d11dea14e8beb2247eb86eb86/

Posted by: räpylöittesi läpse vaimeni lähtösi myötä (tell_me)
Posted at: 10. syyskuuta 2009 09:22 (UTC)
Olet päässyt Hesarin sivuille

Surffailin Hesarin sivuilla, ja huomasin että blogisi linkki löytyy nyt sieltäkin:

"Annan juristi vaatii bloggaajaa poistamaan Kiesi-viestejä"
http://www.hs.fi/talous/artikkeli/1135249217461

Posted by: alfa_london (alfa_london)
Posted at: 10. syyskuuta 2009 09:26 (UTC)
Re: Olet päässyt Hesarin sivuille

Näin on päässyt käymään ;) Hesari muuten nappasi jutun Twitteristä. eläköön sosiaalinen media.

Posted by: Anckyria (anckyria)
Posted at: 10. syyskuuta 2009 12:11 (UTC)
Re: Olet päässyt Hesarin sivuille

Jäin miettimään millainen myyräntyö on tehty, jotta yksityishenkilönä lähettämäsi viestin perusteella on selvitetty henkilöllisyytesi, työpaikkasi, toimenkuvasi sekä työsähköpostisi, johon on sitten asianajaja lähettänyt viestinsä. Kun aihe on päätynyt Hesariin asti, jotkut kritisoivat siellä sinun ammatillista osaamistasi. Melko surkuhupaisaa ottaen huomioon ettei sinun ammattitaitosi liity tähän asiaan millään tavalla.

No, oletpahan nyt päätynyt yksityishenkilöstä ainakin joksikin aikaa julkisuuteen ja blogisi näyttää saaneen uutta, uljasta lukijakuntaa! XD

Posted by: ((tuntematon))
Posted at: 10. syyskuuta 2009 10:12 (UTC)
Emma Koivula kyvytön keskustelemaan

Monet brändistään tarkat jenkkiyritykset käyttävät asianajailla pelottelua maineensa vartioinnissa. Yksityinen kirjoittaja tms. miettii kyllä kun vastassa on iso liikeyritys, että voiko päästää tilannetta kehittymään oikeussaliasteelle, joka on kallista / sitoo rahaa vaikka lopuksi voittaisikin so. yrityksen kanne olisi aiheeton.

Osoittaa jotain Emma Koivula säälittävyydestä, että tällaisen avuttoman pelotteluyrityksen käynnistäminen. Tällaista keskusteluako Emma Koivula/Anna-lehti/Yhtyneet Kuvalehdet haluaa. Millaista sananvapauskäsitystä Emma Koivula edustaa??? ...no, eipä hämmästytä - onhan hampaattoman "laatujournalismin" keulakuva Suomen Kuvalehti samasta kustantamosta.

Juristin kirje on huolellisesti muotoiltu siten, että se antaa ymmärtää... - mitää todellista uhkausta, syytä ja seuraamusta ei ole esitetty - kun sellaista ei juridisesti olekaan. Juristi on myös varonut, ettei itse syyllisty "laittomaan uhkaukseen".

Tsemppiä Emma Londonille!!!

P.S mistähän tällainen mainos/markkinointiväen ulkopuolinen voisi ko. artikkelin pdf-muodossa nähdä??

Posted by: ((tuntematon))
Posted at: 10. syyskuuta 2009 10:29 (UTC)
Tsemppiä Emmalle!

Juuri tällainen manipulointi etoo. Jos tuo on heidän virallinen kantansa niin kyllä meni ainakin meikäläisen kohdalta Yhtyneet Kuvalehtien tuotteet meni totaaliseen boikottiin.

Kyllä nyt ihmisellä pitää olla oikeus omaan mielipiteeseen ja itseään ilmaistaessa ketään toki luokkaamatta tämän tyyppiset keskustelut saatava olla julkisina. Ihme sensuuritouhua ja vielä pressipuolelta itseltään jumankauta...

Tämä vielä senkin lisäksi vaikka Kiesi mielipiteineen on kuitenkin kunnon äijä, isollä Ä:llä. Uskaltaa sanoa mielipiteensä ja tekee niin kuin haluaa. Olisinkin ihmetellyt jos kaveri olisi pelko perseessä jäänyt odottelemaan tuleeko kenkää vai eikö. Trendipellet ja muut mielipide ohjatut ovat sitten asia erikseen.

Posted by: ((tuntematon))
Posted at: 10. syyskuuta 2009 10:44 (UTC)
Huvittavaa...

Ensinnäkin. En olisi koskaan päätynyt lukemaan tätä juttua, jos Anna ei olisi asiaan näin reagoinut. Samaa pätee varmasti moneen muuhunkin, joka täällä käy.

Toiseksi väite tekijänoikeudesta ja yksityisyydestä on lähinnä huvittavaa.

Kolmanneksi. Kaikista huvittavinta mielestäni on se, että päätoimittaja, siis journalisti haluaa lakimiehen välityksellä rajoittaa sananvapautta ja tällaisten sisältöjen julkaisua.

Emma Londonia lainatakseni: haluaisinkin kysyä teiltä, Emma Koivula, oletteko te vakavissanne?

:D

Posted by: ((tuntematon))
Posted at: 10. syyskuuta 2009 12:03 (UTC)
Emmahan on vaan äippälomasijainen

täytyy muistaa, että e.k on äitiyslomasijainen. Hänet varmaan kohta siirretään muihin hommiin ja mammalomalta palaava T. Laane saa siivota sotkut..

Posted by: ((tuntematon))
Posted at: 10. syyskuuta 2009 12:57 (UTC)
joopajoo

Jos kirjeenvaihtoa käy kaksi henkilöä, on toisella osapuolella oikeus julkaista koko kirjeenvaihto. Samoin on puhelun (sala)nauhoittaminen ja sen julkistaminen okei, niin kauan kun julkistaja on toinen puhelun osapuoli. Eli turhaa kitinää tekijänoikeukista(!) Anna-lehden puolelta. Ilmeisesti eivät ole kuulleetkaan streisand-efektistä <http://en.wikipedia.org/wiki/streisand_effect>. Ilman heidän lakivouhkaamistaan en olisi lukenutkaan tätä blogia :)

Ensin tekevät ansan audi-miehelle ja sitten tämä. Pisteet laskeeee...

Posted by: ((tuntematon))
Posted at: 10. syyskuuta 2009 19:32 (UTC)
Emma Koivula, lapsi ja Kiesi

Emma Koivulan journalismin filosofia on kehittynyt parisuhde-, vauva ja bimbo-lehtien toimittajana. Tunteen hallinta on pahasti pettänyt ja advokaatti laitettu asialle. On todennäköisesti polkenut jalkaa. ( - eittämättä Teknarissa tms. löytyy "filosofia"asteella mitattuna mies-vastaavat)

Niinpä tämä tähtijournalisti mm. on tyrkyännyt ilmeisen ylpeänä äitinä viisi vuotiaan tyttärensä kuvien kanssa mtv3:n nettisivuillekin:

"Anna-lehden päätoimittaja Emma Koivula sanoo käyttävänsä viisivuotiaan tyttärensä Ellin pukeutumiseen muutamia satoja euroja kaudessa.

...

Ellin suosikkiväreistä ehdoton on – kuinka ollakaan – vaaleanpunainen.

– Välillä yritän kyllä hieman hillitä vaaleanpunaisen ylenpalttista käyttöä, äiti sanoo.

Kuvausten aikana monesta uudesta vaatteesta sukeutuukin pikkuprinsessan uusi suosikki.

– On tämä kyllä aika ihana, Elli myöntää tyytyväisen oloisena violetista ulkotakista."

No, mitä se on Esko Kiesin sovinistiset kommentit jos päätoimittaja kasvattaa tytärtään bimboprinsessaksi...!!

P.S eskokiesi-kohu on mielestäni aivan ylimitoitettua - Kiesin mielipiteethän ovat aivan normaaleja Audi-kuskin mielipiteitä. Olenkin ihmetellyt Kiesin audi-mies -hypetyksen aitoutta - mikä audi-mies semmoinen on joka pyytää anteeksi ja eroaa töistään kun vähän moititaan sovinismista...

Posted by: ((tuntematon))
Posted at: 10. syyskuuta 2009 19:33 (UTC)
Huh huh mitä huomionhakuisuutta blogin kirjoittajalta

Ihan oikeassa varatuomari on. Kirjoittajalla on tekijänoikeus teoksiinsa.

Posted by: ((tuntematon))
Posted at: 10. syyskuuta 2009 19:51 (UTC)
Re: Huh huh mitä huomionhakuisuutta blogin kirjoittajalta

No totta kai on tekijänoikeus teoksiinsa, mutta kun normaali sähköposti ei muodosta teosta.

t. Juristi

Posted by: ((tuntematon))
Posted at: 11. syyskuuta 2009 18:22 (UTC)
Kysynpähän vaan

Mikä motiivi jollakulla on julkaista julkisessa netissä saamansa yksityisviesti?

Ja mitähän hemmettiä se mahtaakaan ketään muuta kiinnostaa?

By the way lapsi ja mummokin tietää, mitä tarkoittaa ns. kirjesalaisuus. Sähköpostiviesti on rinnastettavissa kirjeeseen, tuskin mihinkään teokseen. Kirjesalaisuus tarkoittaa sitä, että kirjeen tekijänoikeus on sen lähettäjällä, ei saajalla, eikä toisen lähettämää kirjettä saa julkaista ilman lähettäjän lupaa. Mikäli kirjeen lähettäjä pyytää hävittämään kirjeen (vaikkapa blogista siis!), on lähettäjän toiveen toteutumisesta huolehdittava.

Posted by: Twin Double (twindouble)
Posted at: 11. syyskuuta 2009 20:42 (UTC)
Re: Kysynpähän vaan
Animals - Tuijottava emu

Eiköhän tässä vaiheessa pitäisi jo kaikille asiaa vähänkään seuranneille olla selvillä, että kirjesalaisuus koskee vain kolmansia osapuolia, ei kirjeen lähettäjää tai sen vastaanottajaa.

Sillä ei ole väliä mitä lapsi tai mummo tietää. Sillä on väliä mitä lakikirjassa lukee.

Posted by: ((tuntematon))
Posted at: 16. tammikuuta 2011 14:18 (UTC)
Medicine Package Design

Medicine Drug Side Effects [url=http://www.wrt54g2.net/]generic prozac[/url] Prozac is an SSRI and can take up to five weeks to reach its maximum potential. http://www.wrt54g2.net/ - prozac pharmacy

33 Lue kommentteja